Het ElectroFysiologisch Onderzoek (EFO)

De test, je ervaringen en de uitkomsten. Deel het hier.

Het ElectroFysiologisch Onderzoek (EFO)

Berichtdoor Wouter » december 16, 2013, 11:07 am

Elektrofysiologisch onderzoek (EFO) is een onderzoek waarbij de arts een hartritmestoornis opwekt en onderzoekt. Met opzet een hartritmestoornis opwekken. Waarom is dit nodig?

Electrofysiologisch onderzoek geeft nauwkeurige informatie over uw ritmestoornis:

•wat voor soort ritmestoornis is het?
•waar ontstaat de ritmestoornis?

Soms gebruikt de arts dit onderzoek als proefbehandeling om te testen of bepaalde medicijnen goed werken.

Verloop van het onderzoek

Voor een elektrofysiologisch onderzoek wordt u 1 tot 2 dagen in het ziekenhuis opgenomen.

Overleg van te voren met uw cardioloog:

•of u de medicijnen die u normaal gebruikt mag blijven innemen
•als u overgevoelig bent voor bepaalde medicijnen, jodium of pleisters
•als u ooit last heeft gehad van een verhoogde oogdruk
•als u zwanger bent
•als u extreem angstig bent voor het onderzoek

U mag tenminste 4 uur voor aanvang van het onderzoek niets meer eten. Drinken mag soms wel.

Tijdens het onderzoek

Voor dit onderzoek gebruikt de arts een elektrodekatheter. Meestal wordt deze via de lies ingebracht. U krijgt een plaatselijke verdoving op de plek waar het bloedvat aangeprikt wordt.

De elektrokatheter geleidt elektrische prikkels en wordt gebruikt om:

•elektrische prikkels naar het hart te sturen
•de elektrische activiteit van het hart te meten

De arts schuift een aantal elektrodekatheters via een ader naar uw hart.

Als de elektrodekatheters op de juiste plek liggen, wekt de arts een ritmestoornis op via stroomstootjes of medicijnen. U voelt dan zelf ook dat het hart op hol slaat.

De ritmestoornis wordt vastgelegd op een hartfilmpje (ECG). De cardioloog kan zo na afloop beoordelen wat voor soort ritmestoornis u heeft.

Soms gaat de opgewekte ritmestoornis niet vanzelf over. De arts probeert deze te stoppen met elektrische prikkels via de katheter of met medicijnen (anti-aritmica). Als de stoornis blijft aanhouden, is soms een elektrische schok (cardioversie) nodig.

Het onderzoek duurt meestal 1 tot 2 uur.

Na het onderzoek

Na het onderzoek drukt de arts het wondje in uw lies stevig aan. U moet enkele uren, maar soms ook tot de volgende dag bedrust houden. U mag niet zelf naar huis rijden met de auto of fiets.

U mag een week geen zware dingen tillen, niet zwemmen en niet fietsen.

Behandeling

Na het onderzoek bespreekt de cardioloog de uitslag en geeft aan of er een behandeling nodig is.

Afhankelijk van de ritmestoornis zijn er een aantal mogelijkheden:

•medicijnen (anti-aritmica)
•ablatie
•pacemaker
•ICD

Risico's

De risico’s tijdens dit onderzoek zijn klein. De meest voorkomende complicatie is een bloeduitstorting op de prikplaats.
Brugadaforum.nl
Wouter
Beheerder

Mijn EFO

Berichtdoor MirBrug » januari 9, 2014, 2:59 pm

Hoi,
Hoe mijn EFO verliep kun je in deze blog lezen: http://levenmetbrugadasyndroom.blogspot.nl/2013/11/diagnose-brugada-syndroom-deel-5.html
Voorafgaand aan het onderzoek was niet bekend dat het Brugada Syndroom aan het licht zou komen. Er waren wat aanwijzingen op de ECGs, maar deze waren zeker niet doorslaggevend. Pas na de ajmalline-test viel alles op z'n plaats.

Ik heb het EFO als zeer traumatisch ervaren. Langzaamaan slijt het angstige gevoel, hoewel ik nog heel goed weet hoe het voelt om in ventrikelfibrilleren te schieten.

Mijn beschrijving is zeker niet representatief voor alle mensen die een EFO hebben gehad! Maar goed, elke ervaring is er weer een om te delen lijkt mij...

Groet,
Mir
MirBrug

Re: Het ElectroFysiologisch Onderzoek (EFO)

Berichtdoor Flachdj » januari 9, 2014, 3:55 pm

Idd Mir

Deze test is bij mij als zeer traumatisch blijven hangen, elke keer denk ik weer als ik wat voel in mijn hart aan de efo.
Zeker het moment dat het gebeurde en ik zei "dit gaat niet goed hoor" en ik weg werd gespoten.
En daarna de vreselijke klap van de toen nog AED staat als een blok in mijn geheugen.
Deze test zou als het kan gewoon onder narcose moeten gebeuren.

Groetjes Dirkjan
Flachdj

Berichtdoor MirBrug » januari 9, 2014, 4:01 pm

Flachdj schreef:Idd Mir

Deze test is bij mij als zeer traumatisch blijven hangen, elke keer denk ik weer als ik wat voel in mijn hart aan de efo.
Zeker het moment dat het gebeurde en ik zei "dit gaat niet goed hoor" en ik weg werd gespoten.
En daarna de vreselijke klap van de toen nog AED staat als een blok in mijn geheugen.
Deze test zou als het kan gewoon onder narcose moeten gebeuren.

Groetjes Dirkjan

Heb jij het defibrilleren dan echt nog gevoeld?! Jemig...

Ik weet dat ik een klap had gehad omdat ik, met één been en één arm van de tafel gevallen, 'wakker' werd. Mijn hart voelde daarna intens kalm, dat weet ik ook nog heel goed.

Volgens mij heeft het wel meerwaarde om de test te doen bij kennis, omdat er ook 'kleine' ritmestoornissen kunnen worden opgespoord. Mij werd tijdens het onderzoek in het begin ook gevraagd of ik het gevoel van bepaalde ritmestoornissen herkende. Veel herkende ik, maar die gevaarlijke ritmestoornis niet.

Groet,
Mir
MirBrug

Berichtdoor Flachdj » januari 9, 2014, 4:08 pm

Ja ik voelde echt dat het allemaal begon te trillen in me, en dat ik de woorden ook uitsprak wat de laatste woorden van mijn moeder waren.
En dat ik droomde en opeens een klap kreeg en 5 teamleden mij vast hielden op tafel.
Maar na 10 sec ofwat ben je ook wel weer helemaal helder.
En dit nadat je nog nooit een ritmestoornis gehad of gevoeld hebt.

Gr Dirkjan
Flachdj

Berichtdoor muji » april 7, 2015, 8:05 am

Wordt dit EFO onderzoek in ieder ziekhuis gedaan of alleen inhet AMC in Amsterdam ?
en wie bepaald of je voor dit onderzoek in aanspraak komt Je eigen cardioloog of loopt dit alleen via het AMC
muji

Berichtdoor WendyS » april 7, 2015, 11:18 am

Hoi

Volgens mij in elk academisch ziekenhuis. Je eigen cardioloog maakt inderdaad de beslissing. Misschien kan je iets op Google er over vinden?
WendyS

KÖP ORIGINALA DOKUMENT .. ((jamesshippers67972@gmail.com)) .

Berichtdoor jamesshippers » september 11, 2018, 8:55 am

Koop echt rijbewijs, jamesshippers67972 @ gmail.com +17245784299) Identiteitskaart, paspoorten, visum, IELTS, PTE, TOEFL, verblijfsvergunning, groene kaarten, groene kaart, DL, SSN, ID-kaart, DL, SSN, geboorteaktes, academisch diploma, universitair diploma, diploma en ander document
WhatsApp ............................ +17245784299
E-mail ........................ jamesshippers67972@gmail.com

Koop echte paspoorten, visa, rijbewijzen, ID-kaarten, huwelijksakten, diploma's, etc. Paspoort, staatsburgerschap, identiteitskaarten, rijbewijs, diploma's, diploma's, paspoorten. Toerisme en zakelijke dienstverlening aan alle 50 staten en alle nationaliteiten over de hele wereld. Wij zijn de enige fabrikant die authentieke kwaliteitspaspoorten, onroerendgoeddatabases en niet-geregistreerde paspoorten en andere burgerschapsdocumenten produceert. Onze nieuwe identiteit wordt gegarandeerd door een schoon nieuw geboortebewijs, ID-kaart, rijbewijs, paspoort, SSN-socialezekerheidskaart, creditcards en creditcards met volwassenheid en schoolkwalificaties, die allemaal een nieuwe naam krijgen en geregistreerd zijn bij de overheid. systeem. We gebruiken hoogwaardige apparatuur en materialen om authentieke documenten te produceren. Alle geheime kenmerken van echte paspoorten worden zorgvuldig gekopieerd naar geregistreerde en niet-geregistreerde documenten. Wij zijn de enige producent van echte documenten. In de Verenigde Staten, België, Brazilië, Canada, Italië, Finland, Frankrijk, Australië, Duitsland, Israël, Mexico, Nederland, Zuid-Afrika, Spanje, VK, Verenigde Arabische Emiraten etc.
Neem contact met ons op >>>>>>>>>>
WhatsApp ............................ +17245784299
 E-mail ................................... jamesshippers67972@gmail.com
Bestel elk UNIVERSAL-document bij DOCUMENT
• Van toepassing zijn
• ID-kaart
• Bankafschrift
• Sociale zekerheidskaart
• rijbewijs
• Canada-kaart
• Amerikaanse kaarten
• Studentenpaspoort